בעלי אתרים רבים שרוצים לבנות אתרים שיתאימו לסלולר או להתאים את האתר הנוכחי שלהם לסלולר, בדרך כלל שומעים על שתי אפשרויות שונות : אחת, לבנות אתר ייעודי לסלולר שיהיה נפרד לחלוטין מהאתר הראשי, ואפשרות שניה, ליצור אתר מאוחד שיותאם לתצוגה גם על מחשבים רגילים וגם על מכשירים סלולריים.
גם מבלי להיכנס להסברים טכניים מורכבים, צריך להבין שיש הבדלים משמעותיים בין השניים, ולמרות שבסופו של דבר המטרה היא זהה, לכל פתרון יש יתרונות וחסרונות שחשוב להבין אותם לפני שמבצעים את הבחירה.
אתר רספונסיבי
לכאורה אתר רספונסיבי הוא הפתרון המושלם מכיוון שאין צורך לדאוג לעדכון של שני אתרים שונים ואפשר להשתמש באותם אלמנטים מבלי ליצור גרסאות כפולות של כל אחד מהם (לדוגמה, תמונות). הדבר גם מונע הרבה בעיות שקשורות לקידום אתרים כמו למשל יצירת מידע כפול מכיוון שלאתר רספונסיבי יש כתובת אחת ויחידה. גם אפשרויות הפרסום שפעם היו בעיתיות מאוד באתרים רספונסיבים הפכו להיות יותר פשוטות מאז ההצגה של יחידות המודעות הרספונסיביות של גוגל או מאז שהשימוש בפרסומים מבוססי תוכן כמו אאוטבריין וטאבולה נעשה נפוץ.
עוד מהבלוג שלנו:
באופן מפתיע, דווקא הגמישות של אתר רספונסיבי עלולה לפגוע בו. למשל, אם רוצים ליצור תפריט רגיל לגלישה מהמחשב ותפריט "צף" לגלישה מהסלולר, צריך ליצור שני מודלים שונים לחלוטין של תפריטים ולהחליף ביניהם בזמן אמת, מה שעשוי ליצור קוד מורכב יותר ויעיל פחות שישפיע לרעה על זמן עליית האתר. כמו כן, כל פעם שרוצים לבצע שינוי עיצובי באתר, צריך להתאים אותו לכל התצוגות השונות, דבר שלוקח זמן ובסופו של דבר מגדיל את העלויות ולא מקטין אותן.
אתר סלולרי
אתר סלולרי הוא אתר שנבנה במחשבה תחילה לגלישה מהנייד ולכן אפשר להתאים אותו לגלישה מניידים מבלי לחשוש כיצד הדבר ישפיע על חווית הגלישה מהמחשב האישי. למשל, אפשר לבטל אפשרויות פחות פופולאריות בתפריט שאין בהן צורך, לוותר על תמונות גדולות מדי ובמקרים מסוימים אפילו להשתמש בתכונות בלעדיות לטלפון כמו למשל צילום תמונות במצלמה במקום להעלות קובץ מהמכשיר עצמו. גם האתר עצמו הוא מהיר יותר מכיוון שהקוד שלו הוא פשטני יותר, במיוחד בכל מה שקשור לעיצוב (למרות שעדיין צריך להתאים את האתר למכשירים בגדלים שונים).
בכל מה שנוגע אל קידום אורגני, חשוב לנפץ דעה רווחת והיא שאתר סלולרי נפרד אינו טוב לקידום אתרים בגלל עניינים של כפילות תוכן. ראשית כל, גוגל יודע כיצד להבדיל בין שני האתרים ולכן כל עוד עוקבים אחרי כל ההנחיות הטכניות, לא צריכה להיווצר בעיה כזו. שנית כל, האינטרס של מקדמי אתרים רבים הוא דווקא שיהיו בשני האתרים תכנים שונים, כך שיהיה אפשר להתמקד רק במילות המפתח החשובות ביותר לכל אתר בנפרד. (לדוגמה, גולשים בסלולר נוטים לחפש יותר תוצאות מקומיות).
האתגר האמיתי הוא לבצע בניית קישורים מכיוון שלכל אתר יש כתובת שונה ולכן קישור לאתר אחד לא ייספר במניין הקישורים לאתר השני, ומהאספקט הזה ייתכן שהזמן שיידרש לקידום של שני האתרים במקביל יהיה ארוך יותר.
מתי להשתמש בכל אחד מהפתרונות?
כמו שציינו בהתחלה והראנו, לכל פתרון יש יתרונות וחסרונות. יחד עם זאת, יש קטגוריות עיקריות של אתרים שנוח יותר לבנות אותם בצורה מסוימת :
אתר רספונסיבי מתאים יותר למי שמעוניין לבנות אתרים קלים המכילים מבנים פשוטים של טקסטים ותמונות. מסיבה זו, אתר רספונסיבי הוא אידיאלי עבור בלוגים, אתרי חדשות ואתרי תדמית.
לעומת זאת, אתרים ששמים דגש על עיצוב או אתרים שבהם נדרשת פונקציונליות מורכבת יותר, בדרך כלל עדיף לממש בשתי גרסאות נפרדות. רוב אתרי המסחר האלקטרוני (כולל אתרים להזמנת חופשות ואתרים של חברות תעופה), אתרים להשוואת מחירים, אתרים שמציגים מידע אישי לגולש (כמו אתרי הבנקים) ואתרים של אומנים או מעצבים העושים הרבה שימוש באנימציות ואפקטים גרפים נופלים תחת הקטגוריה הזו ולכן יש לשים דגש בנושא על כאשר מתחילים תהליך של בניית אתרים.
לסיכום, לפני שבונים אתרי סלולרי, חשוב לשים לב למאפיינים הבלעדיים שלו כדי לבחור בפתרון הטכני הכדאי ביותר וחשוב לקבל לפחות שתיים – שלוש חוות דעת מנומקות מחברות בניית אתרים שונות על מנת לוודא כי אין להן אינטרס להציע לנו את הפתרון הנוח יותר מבחינתן ולא את זה שבהכרח ייטיב עימנו.