גולשים יקרים,
אני שמח לארח באתר שלי מאמר של אחת מ"האורים והתומים" בתחום תוכן שיווקי – עידית נעמן,הפנימו את המסרים ותהנו …
שמחת תורה הוא היום השמיני של סוכות. ביום זה מסיימים לקרוא את כל 54 פרשות התורה ומתחילים את קריאתן מבראשית. כידוע, את האירוע מציינים בטקס ה"הקפות" שבו נישאים ספרי תורה בזרועות המתפללים, תוך כדי שירה וריקודים. אז איך כל זה מתקשר לתוכן שיווקי ולדרך שבה כדאי גם לך לבנות את התוכן השיווקי שלך כדי שמנהל הבנק שלך יחייך אליך בשמחה? על כך בכתבה שלפניך. אני מזמינה אותך לקרוא, לפרגן בלייק, לשתף וכמובן להגיב.
שמחת תורה הוא החג האחרון בשרשרת הבלתי נגמרת של חגי תשרי, והוא החג המפריד בינינו לבין "אחרי החגים" והחזרה לשגרה. משום כך, החלטתי להקדיש את הפוסט השבועי לשלושה ממאפייני החג הבולטים, ולקשר בינם לבין תוכן שיווקי שמביא לקוחות ומייצר רווחיות בקופה. הנה הם לפניך:
1. תכנון מקדים
גולת הכותרת של חג שמחת תורה הוא התזמון המדויק של קריאת הפרשה האחרונה והאחרונה בתורה. כשיש 54 פרשות שצריך לתזמן את גמר קריאתן ליום אחד מסוים בשנה, צריך תכנון מקדים מדוקדק, כדי לוודא פרישה אחידה, עקבית ומתוזמנת היטב.
אבל מסתבר שהעניין איננו מובן מעליו. נכון שהפרשות, הנקראות בשבת, מתחלפות מדי שבוע בשבוע, אבל מסתבר כי לאורך השנה יש חריגות המחייבות רה-ארגון ופתרונות יצירתיים, כדי שביום השמיני של חג הסוכות תגיע קריאת הפרשות בדיוק-בדיוק אל הפרשה האחרונה ואפשר יהיה לסגור עניין ולפתוח את הקריאה מחדש.
תכנון, תזמון וסנכרון הם א"ב של כל תוכן שיווקי
תכנון מקדים חיוני ליצירת תוכן שיווקי מבוסס אסטרטגיה במיוחד בתהליך של מיתוג, שמרכיב היסוד שלו הוא היותו תוכן בעל מטרה מוגדרת, יעדים מוגדרים בזמן, והתאמה אופטימלית בין מעגל המכירה לבין מעגל הקנייה של הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים. שנעבור אחד אחד?
תכנון
לכל תוכן שיווקי חייבת להיות מטרה. למשל: להגביר ניראות בתוצאות החיפוש, לבסס מעמד של אוטוריטה, לקדם מוצר או שירות, להעמיק את הקשר עם לקוחות קיימים, לבנות קשר עם לקוחות פוטנציאליים ועוד. מה נכתוב, למי נכתוב ולמה נכתוב הן שלוש נגזרות של מטרת התוכן הבסיסית, והן משתנות בהתאם למטרה.
תזמון
מרגע שהחלטנו על מטרת התוכן ובחנו את כל המרכיבים הרלבנטיים להתאמתו המרבית למטרה זו, עלינו לתזמן את התוכן, כך שגם הפצתו תשרת את המטרה בצורה הטובה ביותר. נניח שהחלטנו לכתוב סדרת מאמרים שתלווה תהליך השקה של מוצר חדש. חשוב מאוד לתזמן את התכנים בהתאמה לתהליך ההשקה, כדי לייצר את האפקט השיווקי הנדרש, במועד ובשלבים הנכונים של התהליך. שילוב של לוגו החברה יכול להוסיף עוד יותר.
סנכרון
אז הגדרנו מטרה והגדרנו לו"ז מתואם להפצה… אולם לא פחות חשוב לוודא שהתוכן שלנו מסונכרן עם שני המעגלים המרכזיים המשפיעים עליו יותר מכל:
· מעגל המכירה – המכונה גם "המסננת השיווקית", ומייצג את האופן שבו אנחנו, כמשווקים, פועלים להעמיק את הקשר העסקי שלנו עם הלקוחות
· מעגל הקנייה – המייצג את השלבים השונים שעובר הקורא/קונה הפוטנציאלי בתהליך הקנייה, החל מהעדר מודעות לצורך ו/או למוצר ועד להחלטת הקנייה וביצועה בפועל.
בשורה התחתונה:
תוכן לא מתוכנן, לא מתוזמן ולא מסונכרן יחטיא את המטרה, וייכנס לרפרטואר הלא מומלץ של מה שניתן לכנות "התוכן הנכון במקום הלא נכון". ו…לא… אנחנו לא רוצים להיות שם, בדיוק כשם שלא יעלה על הדעת להגיע לשמחת תורה עם שובל משתרך של כמה פרשות שבוע שעדיין לא נקראו…
2. סדר קבוע וידוע
כמו כל טקס שמכבד את עצמו, גם טקס ה"הקפות" בנוי מסדר קבוע וידוע היטב של פעולות, מרכיבים ומאפיינים.
כך, למשל, בעת ההקפות נקראים פסוקים נבחרים מהתנ"ך, ומי שנבחר לתפקיד שליח הציבור – צועד ראשון בתהלוכת נושאי הספרים, כאשר הוא קורא בקול את הפסוקים וכל החוגגים עונים אחריו – פסוק אחר פסוק, שנה אחר שנה.
כבכל טקס דתי-מסורתי רב שנים, יש לסדר הקבוע חשיבות רבה, בין היתר משום שהוא מפנה את החוגגים למקד את תשומת הלב במהות הרוחנית ובשמחה הפנימית, במקום להיטרד במעטפת הפורמליסטיקה והביורוקרטיה.
סדר קבוע וידוע הוא חלק בלתי נפרד מתוכן שיווקי אפקטיבי
כמה פעמים שמעתם את הגורואים הגדולים אומרים לכם שלא צריך להמציא את הגלגל, אלא פשוט למצוא מישהו שהצליח, ולחקות אחד לאחד את מהלכי התוכן שהובילו אותו להצלחה?
אני מוצאת את עצמי אומרת את המשפט הזה לתלמידים ולקוחות, שוב ושוב ושוב… לכל מוצר תוכן, בין שמדובר בתוכן שיווקי בונה קשר ובין במסר שיווקי אגרסיבי, יש מבנה קבוע וידוע שהוכח כמוצלח לאורך דורות של קופירייטרים וכותבים. אז… אל תמציאו את הגלגל בכל פעם מחדש. תנו לו להתגלגל מעצמו ושלבו את עצמכם בתנועה ובכיוון כדי שיגלגל גם אתכם להצלחה.
ארבעת השלבים בדרך להצלחה
במסר שיווקי אגרסיבי, למשל, יש 4 שלבים שחייבים לבצע בזה אחר זה. ראשי התיבות של ארבעת השלבים הן AIDA :
· Attention – בניית תשומת הלב של הקורא על ידי הצבת התועלות הצפויות לו מקבלת ההצעה
· Interest – יצירת עניין על ידי סיפור והעצמה הבונים הזדהות, אמינות ותועלות
· Desire – טיפוח הרצון אצל הקורא לבדוק האם ההצעה שלנו לא רק טובה בפני עצמה, אלא טובה ומוצלחת גם עבורו
· Action – הנעה לפעולה, על בסיס הצעה קונקרטית, בשילוב בונוסים מאתגרים לפעולה מיידית ואחריות, להקלת נטל המחויבות מהקורא (הלקוח הפוטנציאלי) לכותב (המשווק).
אין צורך להמציא את הגלגל, אלא לזרום אתו
אותו סדר בדיוק יתאים גם למאמר שיווקי בונה קשר, כמו גם לקמפיין תוכן שיווקי שלם:
· Attention = שלב הלמידה. זהו השלב שבו עלינו לגרום לקורא להבין שיש לו בעיה, שמשהו חסר לו ועליו לצאת מאזור הנוחות, או כפי שהוא נקרא בשפת השיווק בתוכן – אזור ה"סטטוס קוו", ולהתחיל לבחון את עצמו ואת סביבתו
· Interest = שלב החיפוש. אחרי שיצרנו אצל הקורא תחושת חסר, הוא מתחיל לחפש פתרונות לבעיה, שכלל לא היה ער לה עד שקרא את התוכן שלנו…
· Desire = שלב החיזוק. משהערנו את הקורא על מנת שישים לב לכך שיש לו בעיה, והבאנו בפניו את הפתרונות השונים – עלינו להראות לו שהפתרון שלנו הוא לא רק הטוב ביותר, אלא שהוא הטוב ביותר עבורו. כדי לעשות את זה צריך לגייס את כל האמפתיה בעולם ולשים את הקורא בצנטרום של התוכן.
· Action = שלב המכירה. רק אחרי שהעברנו אותו דרך שלושת שלבי המודעות והמידע, אנחנו יכולים להכניס אותו בבטחה לסביבה מכירתית, ולגבש את קבלת החלטת הרכישה באמצעות תוכן מחזק, כמו למשל: עדויות של לקוחות מרוצים.
בשורה התחתונה:
לסדר הקבוע במוצר התוכן שלך, ממש כמו לסדר הקבוע בטקסים דתיים, יש חשיבות כפולה:
· הוא מפנה את הקורא להתעמק במהות המסר ולהתעלם מהמבנה החיצוני של התוכן
· הוא בונה את המצב התודעתי של הקורא נדבך על גבי נדבך, כמו צעצוע לגו מודולרי, בו לכל פיסת לבנה, קטנה כגדולה, יש חשיבות קריטית לחוזק המבנה השלם.
זהו סדר שנבחן בהצלחה על דורות רבים של מתעניינים (קוראים) שהפכו בזכותו ללקוחות, שלב אחר שלב, על ידי הפעלת תהליכים פסיכולוגיים ותודעתיים מעודנים ונטרול "רעשים" מיותרים בדרך. זוהי גם הדרך שתיקח אותך להצלחה.
3. עקרון התנועה המעגלית
סימן ההיכר המובהק ביותר של חג שמחת תורה, הוא טקס ההקפות, שבו סובבים המוני חוגגים כשספרי תורה בזרועותיהם, תוך כדי שירה וריקודים במעגלים.
מוטיב המעגל היה והינו חלק בלתי נפרד מהרבה מאוד תרבויות, בזמנים שונים ובמקומות שונים, והוא קשור לצרכים אנושיים בסיסיים, כמו: הגנה, שלמות, חוזק, העצמה ומחויבות אינסופית.
האינדיאנים מתפללים תוך כדי ריקוד במעגל, נשים מתכנסות למפגשי תמיכה והעצמה המוגדרים כ"מעגלי נשים", בני ישראל סבבו את יריחו שבע פעמים כדי לטעת באויב את הפחד והרפיון שהובילו לנפילת חומות העיר, נבחרות ספורט מתכנסות לפני הפעילות למעגל צפוף של תמיכה וחיזוק אחרון לפני ההתמודדות, ויש דוגמאות רבות נוספות.
התנועה המעגלית המחזקת של התוכן השיווקי
עקרון התנועה המעגלית הוא הבסיס ליצירת תוכן שיווקי אפקטיבי, שמתחבר אל קהלי יעד שונים בשלבים שונים, על ידי טיפול בכאבים המשתנים שלהם לאורך הקשר.
בסמינרים ובסדנאות התוכן שאני מקיימת, אני נוהגת להמחיש את התנועה המעגלית של התוכן השיווקי בעזרת השקף הבא:
שיווק בתוכן הוא תהליך מעגלי אינסופי
הצרכן האינטרנטי נכנס לרשת כדי למצוא פתרונות לצרכים שונים. כשהוא מוצא את המידע שהוא מחפש (וכשאנחנו מייצרים תוכן עם ערך של אסטרטגיה שיווקית – הוא ימצא בדיוק אותנו ואת מה שיש לנו להציע לו), הוא משתף אותו עם החברים ברשתות החברתיות, ומבסס את מעמדו במעגל החברתי (הנה, עוד מעגל…) כאוטוריטה בתחומו.
תוכן שיווקי נכון מייצר מעגל האנגייג'מנט
המשווק האינטרנטי (זה אנחנו) נכנס לרשת כדי לתת מענה לצורך של הצרכן בכל שלב של התהליך:
· אנחנו מספקים תוכן רלבנטי ובעל ערך – כדי להעביר את הפתרונות שאנחנו יודעים לתת,
· אנחנו נוכחים ברשתות החברתיות כדי להיות עם יד על הדופק ולתת מענה לשאלות המתעוררות בסביבה החברתית
· ואנחנו ממשיכים לחזק את הצרכנים שלנו כדי להפוך אותם לגיבורי-על בסביבה העסקית שלהם, בעזרת תוכן קשוב ותומך, שיוביל אותם להחלטות רכישה מושכלות ואפקטיביות – להם ולנו.
בשורה התחתונה:
ממש כמו בהקפות של שמחת תורה, גם ריקוד המעגל של התוכן השיווקי (תנועה מעגלית… אמרתי?…) שבו נוטלים חלק הצרכנים והמשווקים, הוא נשמת אפו של הריטואל השיווקי. זוהי תנועה מעגלית אינסופית, שבה אנחנו פוגשים צרכנים שונים בשלבים שונים, בעוד הם מתחברים אל התוכן שלנו בהתאם לצרכים המשתנים שלהם – שוב ושוב ושוב. כל "הקפה" נוספת מחזקת את הקשר בינינו לבין הצרכנים שלנו, ומוביל אותם, לא רק להמיר את קשרי המילים לקשר מסחרי מתגמל = רכישה, אלא גם להכיר בנו כמובילי דעה ומומחים בתחומנו, לבנות מחויבות הדדית ארוכת טווח, ולהכשיר את הקרקע לעוד ועוד רכישות, בהמשך.
מה שבא בקלות באותה הקלות ייעלם
האושר האמיתי של חוגגי שמחת תורה לא נולד מאותם רגעים בודדים או ערב יחיד של חגיגה המונית ומיוזעת. הוא תוצר של מחויבות מתמשכת מתפילה לתפילה, מקריאת פרשה לקריאת פרשה, ומקשר שהולך ומתעצם שנה אחר שנה למסורת ולריטואלים המחוברים אליה.
גם הקשר בינינו לבין לקוחותינו לא יכול להיבנות מדף מכירה בודד, אלא הוא תוצר של השקעה מתמשכת, מובנית ומתוכננת היטב. וזה בדיוק המקום שבו נתקעים מרבית בעלי העסקים:
לנהל עסק בתחום מקצועי מוכר ואהוב – זה סיפור אחד, אבל לכתוב על זה כדי להביא לקוחות ולהגדיל את העסק – זה כבר סיפור אחר. לרוע המזל, את רוב בעלי העסקים הסיפור הזה מפחיד עד כדי שיתוק, ומשום כך, הם מפספסים לקוחות רבים ומשאירים המון כסף על השולחן.
תוכן שיווקי בקלי קלות
תוכן שיווקי הוא כבר לא אופציה ליחידי סגולה, אלא צורך עסקי חיוני ובלתי מתפשר. סת' גודין, גורו השיווק מס' 1 בעולם, הגדיר זאת היטב, כשאמר: "שיווק בתוכן הוא השיווק היחידי שעדיין עובד". במילים אחרות: אם אנחנו רוצים להביא לעסק שלנו לקוחות ולראות יותר רווחים בקופה – כדאי שנתחיל לייצר תוכן שיווקי, וכדאי שנעשה את זה ביעילות, בקלות ובצורה נכונה.
לכתוב או לכאוב. זאת השאלה
הברירה בידיך: האם לכתוב מאמרים בשליפה מהמותן, ולהשקיע הרבה שעות של מאמץ בכתיבה ובהפצה… ללא תוצאות… אבל עם המון זמן מבוזבז, תסכול גובר והולך וקופה מדולדלת… או לפנות לעצמך שבע שעות בסך הכל, כדי ללמוד:
· איך לייצר תוכן מובנה ומתוכנן היטב – בהתאמה למטרות העסקיות והשיווקיות שלך
· איך לכתוב בסדר הנכון – גם כדי להשפיע על הקורא וגם כדי להקל עליך ולקצר משמעותית את משך הכתיבה,
· ואיך לייצר את התנועה המעגלית הנכונה, שתביא אליך עוד ועוד קוראים מתעניינים שיהפכו ללקוחות נכונים ונאמנים.
אני מזמינה אותך להצטרף אליי לסמינר "תוכן בקלי קלות" שמתאים במיוחד לבעלי עסקים כמוך, וללמוד כל מה שצריך כדי לייצר תוכן שיווקי אסטרטגי, בעל ערך ומחודד מטרות – יותר מהר, יותר נכון והרבה יותר אפקטיבי. לקבלת פרטים נוספים על הסמינר ולהרשמה לסמינר "תוכן שיווקי בקלי קלות" – נא ללחוץ כאן.
עד כאן אני. אחרי שתפסתי טרמפ על רוח החג של שמחת תורה, כדי להמחיש לך בעזרתה שלושה מאפיינים חשובים של תוכן שיווקי איכותי, אני מעבירה את הפיקוד אליך. מה עובד בשבילך ומה טקטיקות התוכן שמשרתות אותך בתהליך השיווק של העסק שלך? קדימה, הבמה כולה שלך.
ותזכורת קטנה ממני המארח את המאמר: תוכן שיווקי בעל ערך מוסף לגולש הינו בעל תרומה הולכת וגוברת על קידום אתרים אורגני בגוגל ( קידום בגוגל ) וקידום ברשתות החברתיות וממילא על חשיפת העסק שלכם ללקוחות פוטנציאליים בצורה ממוקדת.
Google+
מחפש חברת מיתוג מקצועית?, כנס>>> מיתוג | עיצוב לוגו
תודה גדולה על הבמה המעולה שפינית לי. אין ספק שתוכן הוא הבסיס החשוב ביותר לקידום אתרים נכון, ממש כשם שלא ניתן לחשוב על תוכן נכון ללא בדיקת ביטויי מפתח וקשרים נכונים מתחום קידום האתרים. אני שמחה להיות חלק מפעילות השיווק בתוכן שלך – לטפח את הקשר עם לקוחותיך ולתת להם תוכן מועיל, מעשיר ובעל ערך, שיסייע להם לקדם את עסקיהם ולהרבות רווחים והצלחה!
אמן ! אני כבר מדמיינת את החיוך על פני מנהל הבנק… וגם על פני :)…
תודה עידית על כך שהסכמת לפרסם את המאמר האיכותי שלך באתר שלי … אשמח תמיד לשיתוף פעולה … אני מאמין בהשפעתו ההולכת ומתגברת של תוכן שיווקי עם ערך מוסף לגולש כתרומה לקידום אתרים אורגני בגוגל וברשתות חברתיות.
מאמר מעניין ומלמד, במיוחד מודל AIDA שניתן ליישום ע"י כמעט כל אחד. תודה
מאמר מועיל
תודה על שיתוף מאמר מעניין, מחכים ומועיל. המידע שימושי לכול בעל ובעלת עסק הרוצים להבין איך פועל עולם השיווק ומה חשוב ליישם.